30 octombrie 2012

Striga, sa te-auda lumea!


Bun, v-ati decis sa va apucati de meseria de voice over. V-ati luat microfon, placa de sunet mai de Doamne-ajuta, o pereche de casti decente, eventual un mic mixer. Care ar fi pasul urmator? Pai, sa faceti lumea sa stie ca existati, nu? Asa ca luati-va inima-n dinti si cautati mai intai cateva agentii/studiouri de pe la noi si intrati in baza lor de date. Asta presupune, daca studioul e serios, o deplasare la fata locului si inregistrarea unui demo. Eu, personal, sunt in baza de voci a doua studiouri: 1CreativeProductions, cu care lucrez foarte bine de ceva vreme si Factor, de la care n-am inca nicio comanda. Ideea e ca, la multe studiouri mari, baza de voci e impresionanta insa o sa observati ca vocile care lucreaza efectiv sunt cateva. De ce? Pentru ca, asa cum mi-a explicat cineva din zona de interes, lucreaza vocile care sunt in prietesug personal sau “financiar” cu operatorii studiourilor. Ceilalti sunt “in concediu”, au “alte angajamente”, ma rog, scuze se gasesc. Nu vreau sa generalizez, nu stiu daca e o practica des folosita, insa asta ar explica intr-o oarecare masura saracia de pe piata de voci. In fine, am constatat ca e mai bines a lucrezi cu studiouri mai mici. Dar asta e o constatare personala. Dupa ce ati acoperit (pe cat se poate) piata locala, n-ar fi rau sa va orientati si spre agentiile internationale. Din fericire, toate au site-uri pe care puteti sa va inscrieti. In general gratis. Unele ofera lucruri in plus daca cotizati o suma lunar.
Dar, hai sa vedem care sunt cele mai cunoscute.
Voices.com – o baza de voci internationala, pe care inscrierea e gratuita si destul de simpla. E bine sa aveti demo-uri pentru fiecare specializare pe care credeti ca o puteti acoperi: naratie, mesaje corporate, reclame, eLearning, mesaje in asteptare, audiobook-uri… stiti voi mai bine. E bine sa specificati daca puteti face traduceri, adaptari, daca va editati materialul audio singuri si ce metode de livrare puteti folosi (e-mail, ftp, file transfer, CD). Completarea profilului e foarte simpla si intuitiva. Dupa care… asteptati sa apara job-uri care sa vi se potriveasca. Sau, din cand in cand, treceti voi in revista job-urile aparute. Din pacate, job-urile pentru limba romana sunt destul de putine. Insa, daca stati foarte bine cu engleza, franceza sau italiana, e o paine de mancat.
Voice123.com – agentie cu o baza foarte mare de voci din toata lumea. Aici, completarea profilului e putin mai complicata insa, cu perseverenta si rabdare, o s-o dovediti. Si aici e nevoie de demo-uri pentru zonele pe care credeti ca le puteti acoperi, e bine sa specificati si alte aptitudini pe care le aveti (cum spuneam mai sus, traducere, adaptare, editare, procesare…) sau limbile straine in care puteti inregistra. Din pacate, pe acest site, daca nu aveti un cont Premium, ceea ce inseamna 295 $/an, nu iesiti in fata nici la cautari simple. Ca sa nu mai spun ca nici motorul de cautare nu e foarte stralucit; la o cautare simpla, dupa limba romana, o sa gasiti un polonez, care n-are nicio treaba cu limba noastra. Dar, ma rog, e site-ul lor, fac ce vor cu el. E bine sa fiti acolo, macar ca numar.
Bodalgo.com – pentru mine, pana acum s-a dovedit cea mai buna alegere. Am avut doua comenzi de aici, ambele finalizate cu succes. Aici posteaza comenzile, de obicei, clienti din tarile orientale.  E ceea ce am observat, dar e posibil sa nu fie o regula. Inscrierea e gratuita, si, bineinteles ca e nevoie si aici de demo-uri si crearea unui profil cu specializari, aptitudini, echipament de studio, posibilitati de livrare, etc.
Sunt si alte site-uri, insa la unele procedura de inscriere e foarte complicata, altele va solicita o taxa de inscriere.
La voicearchive.com, de exemplu, intrati din meniul “About Us”, in sub-meniul “Our voice over talents” si veti gasi link-ul de inscriere undeva in treimea de jos a paginii. Dupa ce completati formularul de inscriere, trebuie sa asteptati sa ia ei legatura cu voi, ceea ce poate dura si cateva saptamani, dupa care veti trimite demo-uri si iar asteptati, sa fiti evaluati. Asta-i politica lor, n-ai ce-i face.
Ar mai fi cele doua site-uri mari pentru freelanceri, guru.com si elance.com unde, insa, job-urile pentru voice overi sunt foarte putine si, in general, pentru vorbitori nativi de engleza.
De ce spun insa ca e bine sa fiti pe toate aceste site-uri? Pentru ca, de acolo, va pot recruta si alte agentii. Eu am primit o invitatie de la o agentie din Austria care m-a gasit pe unul dintre aceste site-uri.
Sa nu uitam si de site-ul personal, care ar fi bine sa existe, ideal, in varianta bilingva (romana – engleza).
Daca ati facut toate astea, ei bine, nu va asteptati sa curga banii, pentru ca nu e deloc asa. In primul rand, pe piata internationala, cererea de voci in limba romana e destul de scazuta, deocamdata si, in al doilea rand, pentru ca pe piata romaneasca, lucrurile sunt total brambura. De multe ori, contractele sunt luate pe “prietenii” de garajisti sau de “prietenii prietenilor”. Nu spun “rautacisme”, e doar o constatare dupa ce-am analizat piata.
Sper ca cele ce-am scris sa va ajute sa deschideti gura cu folos.

2 comentarii:

  1. Sunt chiar foarte utile informatiile. Merci. o sa imi fac si eu niste profiluri... nu pentru bani cat pentru nevoia de a-mi folosi vocea.

    RăspundețiȘtergere

Loc de dat cu parerea