25 octombrie 2012

Un cerc vicios



Am stat si m-am intrebat (si nu numai eu) de ce avem asemenea “minuni” pe canalele de televiziune, cand vine vorba de dublaje, trailere, promo, publicitate si, in general, tot ce implica voce. Pentru ca, s-o recunoastem, pe canalele de desene animate ar trebui pusa atentionarea “Acest program poate fi urmarit de copiii in varsta de pana la 12 ani numai impreuna cu parintii ori familia”. Si asta in cel mai bun caz. Pe canalele generaliste (vezi articolul despre Paprika TV) e o jale continua, promo-urile de pe AXN, DIVA, Universal , sunt, de cele mai multe ori, traduse cu picioarele si vorbite tot cam asa iar exemplele pot continua. De ce inghitim toate mizeriile astea?
Simplu, pentru ca meritam.
E un cerc vicios, asa cum am scris si in titlu. Le inghitim pentru ca, de cele mai multe ori, canalele “mama” nu stiu sau nu sunt interesate in amanunt de ce se petrece pe plaiurile mioritice, pentru ca voice over-ii isi baga picioarele sau mai mult nu pot iar “carmuitorii” indigeni merg pe principiul “las’ ca merge si-asa”, pentru ca agentiile de publicitate se bucura la un “para-ndarat” meschin, pentru ca meseria de voice over nu e foarte bine reglementata din interior si, in fine, principalul motiv, pentru ca noi le acceptam si facem ca pestele: tacem. Nu am auzit (in afara de mine si doar in cazul AXN) de oameni care sa fi scris un email catre Universal, Disney, Sony Pictures sau chiar catre un client de publicitate autohton, caruia sa-i spuna “eu consider ca reclama ta (sau promo-ul, sau dublajul) e de rahat”, direct sau in cuvinte mai elegante. NEAM (sic!) obisnuit ca nu avem nicio putere, sau, ma rog, ne-au obisnuit (asta ca sa ne victimizam putin). 
Gresit! Pentru ca orice afacere (televiziunea este o afacere, nu va faceti iluzii) pune mare pret pe imagine. Ori, daca noi am incepe sa facem ceva, daca am vorbi, companiile ar lua masuri, ar fi mai atente la ce se intampla cu produsele lor pe piata romaneasca. E, daca vreti, un fel de Protectia Consumatorului. Asa ca avem de ales: stam ca mutii in timp ce unii isi bat joc de urechile si inteligenta noastra, sau vorbim, ii bombardam cu mesaje pe cei cu putere de decizie. Nu pe cei din Romania, pentru ca ei au “smenurile” lor, ci pe cei de afara. Mai jos o sa gasiti cateva link-uri catre unele din firmele care opereaza, direct sau indirect, in Romania. 
Deci, ce alegeti?

nbcuniversalviewerfeedback@nbcuni.com
info@disney.nl
http://www.minimax.de/en/kontakt/
SPE_Feedback@spe.sony.com
http://www.lgi.com/about-us-contact-us.aspx

PS: Am limitat aceasta discutie la canalele de televiziune. Nu pentru ca pe radio ar fi mai vesela situatia, ci pentru ca acolo e o alta discutie, pe care v-o propun pentru o data viitoare.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Loc de dat cu parerea