11 decembrie 2012

S-o luam mai Soft


Ma gandeam sa discutam putin de softuri. Pentru ca nu sunt Mafalda si nici n-am lucrat pe toate softurile din lumea asta (nici n-ar fi posibil), hai sa vorbim de softurile de PC. Cele pe care le cunosc si pe care am lucrat. Daca-mi aduc bine aminte, primul soft audio pe care l-am folosit a fost prin ’94 (cred), un Cool Edit (actualul Adobe Audition). Pentru vremea aia era chiar o revolutie. Puteai sa inregistrezi, sa editezi si chiar sa mixezi (cu putin efort). Alte vremuri… Acum, asa ceva ar fi privit cel mult ca o gluma. Dar sa (ne) revenim. 

Stiu ca marea discutie in zilele noastre este in jurul Pro Tools. E bun, e necesar? Sincer, am lucrat putin pe Pro Tools si mi s-a parut destul de putin intuitiv, foarte stufos si greoi. Ca sa nu mai punem la socoteala faptul ca e foarte restrictiv cand vine vorba de hardware. Da, stiu ca in State (cel putin) e standard de studio. Daca n-ai Pro Tools, nu existi. Totusi, in ultima vreme am remarcat si acolo o relaxare din punctul asta de vedere. Inainte, studiourile de afara iti trimiteau (cand era cazul) sesiunea de Pro Tools. Acum au mai diversificat lucrurile. Poti primi si sesiunea de Cubase si chiar de Vegas. 
Sigur, ideea celor de la ProTools nu era tocmai rea. Softul nu putea fi folosit decat pe o gama de placi de sunet selectionate de ei, placi de sunet care iti garantau o calitate foarte buna a sunetului. Cu un pret pe masura, fireste. Insa, parerea mea e ca au cam pierdut din vedere piata de harware audio. Exploxia din ultimii ani a facut ca echipamente excelente calitativ sa nu fie “sub umbrela” Pro Tools. In ultima vreme, e drept, incearca sa-si repare greseala, oferind si pentru alti producatori de interfete audio, versiuni LE. 

Dar sa revenim la softurile noastre, cele de toate zilele. Cred ca cei mai multi dintre noi (poate ma insel) folosesc Adobe Audition (fostul Cool Edit Pro). Un soft care functioneaza cu orice interfata audio, foarte flexibil (usor de personalizat), care ofera in aceiasi bani si optiunea multitrack, foarte utila celor care fac si productie. Personal, n-am reusit sa ma atasez foarte tare de acest soft. Preferatele mele sunt SoundForge (pentru inregistrare.editare/procesare) si Vegas Pro (pentru multitrack). Insumate, mai scumpe ca Adobe Audition dar… chestie de gust, ce sa-i faci. Nu cred ca ar trebui scos din calcul nici Cubase insa pe acesta il vad mai degraba ca un soft pentru productie.

Acum, sa punem si putina sare si piper, adica sa vorbim de plugin-uri, pentru ca, de fapt, aici se intampla “vrajitoria”. Egalizare, compresii, limitare, mastering, cam tot ce vrei si ce se facea odata cu un rack de scule, poti face acum cu plugin-uri. Fireste, daca discutam de scule high-end, nu se compara cu plugin-urile soft. Insa, pentru bugete rezonabile, tot calculatorul e cea mai buna solutie. Am lucrat si cu pugin-uri DX si cu VST. Mai putin, spre deloc, cu RTAS sau AU. Si sunt cateva care chiar m-au impresionat. 

In primul rand, pentru ca discutam prin prisma voice-over-ului, as aminti de Izotope Nectar, un plugin care poate fi folosit atat pe partea de procesare (post-productie) cat si pe partea de inregistrare. Preseturile sunt de mare ajutor, insa puteti customiza orice preset in functie de ce vreti sa obtineti. Aveti la dispozitie un Gate, un De-esser, un EQ, un Compresor, chiar si Pitch Correction. Insa sunt cateva “bunatati” care fac diferenta. Ma refer la Breath, care poate atenua sau taia respiratiile inerente, dar aveti parte si de Timbre unde puteti adauga prezenta sau caldura vocii. Una peste alta, un plugin excelent, care n-ar trebui sa va lipseasca.

Apoi, discutam despre cei de la Waves, cu o colectie impresionanta de plugin-uri. Personal, folosesc un bundle in care am cam de toate: EQ, compresii simple si multiband, limiter-e, gate-uri, plus o multime de alte plugin-uri utile in special pentru productie – modulatoare, chorus, flanger, reverb, delay… Ce-i drept, e nevoie de putin studiu si ceva exercitiu ca sa gasiti combinatia eficienta pentru vocea voastra insa calitatea oferita de Waves nu poate fi pusa la indoiala.

Pentru fanii Steinberg (sau a platformelor VST) exista o multime de plugin-uri VST pe care le puteti folosi. Majoritatea sunt insa specializate; unul face compresie, altul gate, altul EQ , cam ca cele de la Waves, de aceea e bine sa le folositi in chain-uri. Sunt si producatori, ca Voxengo sau TC Electronics care ofera solutii integrate. Puteti sa dati un ochi si o ureche. Multe din plugin-urile VST sunt chiar free insa trebuie sa aveti grija ce alegeti. Pentru ca, stiti cum e, cam cat dai, cam atata face.

Una peste alta  insa, ideal ar fi sa folositi cat mai putina procesare pe voce si doar acolo unde e nevoie, pentru ca o ureche exersata va recunoaste din prima faptul ca v-ati “tunat” corzile vocale.

Sigur ca mai sunt multe soft-uri despre care n-am discutat, in special cele pentru Mac, asa ca, daca cineva doreste sa scrie un articol despre acestea, voi fi mai mult decat onorat sa il public aici.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Loc de dat cu parerea